Bereeshiet | Bron van energie voor het hele jaar – ook bij tegenslag

Bereeshiet | Bron van energie voor het hele jaar – ook bij tegenslag

De Torah is de gebruiksaanwijzing van het leven, ze leert ons hoe we tegelijkertijd bóven en ín de wereld kunnen leven. Toch zijn er dagelijks belemmeringen om te leven naar de Mitswot, de geboden. ‘Schrik er niet van!’ legt Bracha uit. ‘Tegenslag hoort erbij. Laat de wereld jou niet tegenhouden, want de wereld is gemaakt om mee te werken.’

> Download hier de PDF van dit artikel

Bereeshiet

De feestdagen zijn voorbij. We hebben net een hele reeks bijzondere dagen achter de rug en nu begint de Torah overnieuw met niets minder dan het scheppingsverhaal zelf.

 בְּרֵאשִׁ֖ית, Bereeshiet, in het begin, Genesis 1 vers 1.

Maar betekent Bereeshiet, het eerste woord uit de Torah, wel in het begin? Ik moet U teleurstellen geachte lezer, want als U dacht dat de Torah een boek met verhalen is, dan heeft U het mis. Als U denkt dat de Torah bij het begin begint en een geschiedenisboek is, dan zit U ernaast.

Gebruiksaanwijzing

Natuurlijk zijn er hier en daar verhalen, omdat ze nodig zijn om iets duidelijk te maken.
Wat is de Torah wel? Het is onder andere een boek dat G-d aan ons gegeven heeft. Een boek dat vol met lessen staat over hoe we tegelijkertijd boven de wereld en in de wereld kunnen leven. Dit doen wij door de geboden en verboden die in de Torah beschreven staan uit te voeren.

De geboden en verboden zijn allemaal met materie verbonden. Je kunt namelijk geen koe kosher slachten zonder een koe erbij te halen. Noch kun je een Shabbat-lichtje aansteken zonder olie of was. Door de geboden uit te voeren, sla je een brug tussen het spirituele en het materiële. Je gebruikt de materie en verheft het naar een ander niveau volgens een bepaalde gebruiksaanwijzing. De Torah is die gebruiksaanwijzing.

Heeft de materiële wereld grip op jou of ben jij diegene die de touwtjes in handen heeft?

Wil je een hoger bestaan leiden? Of wil je op het niveau van een dier leven en je tijd besteden om je verlangens en lusten te bevredigen. Kies je ervoor om onder of boven de wereld te staan? Heeft de materiële wereld grip op jou of ben jij diegene die de touwtjes in handen heeft? Beslis jij hoeveel en hoe vaak jij je smartphone gebruikt of zijn het de hoeveelheid berichtjes op een dag die de koers van jouw leven bepalen?

Het geheim zit hem in het eerste woord dat niet per se In het begin betekent. Rashi, een Joodse geleerde uit de 11e eeuw, merkt op dat je het woord in tweeën kunt snijden:
> Eerst de בְּ (be) dat een getallenwaarde heeft van twee.
> En vervolgens רֵאשִׁ֖ית (reeshiet) dat het woordje רֵאשִׁ֖ (rosh) in zich heeft dat ‘hoofd’ betekent.

Terecht merkt Rashi op dat G-d twee doelen heeft, twee hoofdredenen om de wereld te maken: het éne hoofddoel is de Torah en het tweede hoofddoel is het Joodse volk. Want zowel de Torah als het Joodse volk worden elders, in Mishlee en in Yirmijahoe, רֵאשִׁ֖ית (reeshiet) genoemd.

Erboven én verbonden

Shabbat Bereeshiet is niet zomaar een Shabbat. Het is de Shabbat wanneer we weer opnieuw de Torah beginnen te lezen. Het is niet alleen een aanvang, het is een hoofd, rosh, רֵאשִׁ֖.

Het hoofd is niet alleen het begin van het lichaam, maar in het hoofd zetelt de directie van het hele lijf. Alles wat het lichaam doet, wordt vanuit het hoofd gestuurd. Behalve dat, zien wij ook dat het hoofd hoger dan het lichaam is, maar er wel mee verbonden blijft.

Als Schepper is G’d de enige die weet wat goed voor ons is.

Zo ook wordt het hele nieuwe jaar gestuurd vanuit deze Shabbat. Om ons te leren om het hoofd boven water te houden, om boven de fysieke wereld te staan, maar er wel mee verbonden te blijven. Bereeshiet heeft een onmisbare les. Een gedachte die wij het hele jaar met ons meedragen, namelijk het feit dat G-d de Schepper is en dat Hij ons vraagt om ons op een bepaalde manier te gedragen.

Als Schepper is Hij de enige die weet wat goed voor ons is. Vergelijk het met een arts die zijn zieke een dieet voorschrijft. De patiënt vindt het best lastig maar begrijpt dat de dokter heeft geleerd en begrijpt hoe zijn lichaam werkt. De dokter weet dat het volgen van de restricties nieuwe mogelijkheden aan de patiënt geeft.

Zo ook weet G-d hoe wij in elkaar zitten. Hij kent niet alleen ons lichaam en onze emoties, maar ook onze ziel en geest. Hij weet precies wat bij ons past. Gelijk een atleet die hoog moet presteren en daar een schema voor volgt, zo volgt een Jood een dagelijks programma om spiritueel hoog te kunnen presteren. Dit principe geldt voor alle geboden en verboden.

Tegenslagen

Maar soms gaat het mis… je wordt overrompeld door allerlei tegenslagen. Je weg tot Torah en Mitswot wordt versperd en je kunt geen kant op. Je baas geeft je geen vrij om Yom Kipoer te vieren. Of je business of winkel laat het niet toe om op Shabbat de deuren te sluiten. Waar je woont is geen kosher voedsel beschikbaar.

En dan komt de Torah ons helemaal aan het begin vertellen dat:
1. De hele wereld is geschapen met twee hoofddoelen, de Torah en het Joodse volk.
2. Het is G-d die de wereld maakt en dus ook kent.

In Zijn wereld kan het níet zijn dat Hij ons vraagt om iets te doen dat wij niet kunnen realiseren. Hoe kun je zeggen dat G-d ons enerzijds gebiedt om iets te doen en het anderzijds onmogelijk maakt om het uit te voeren? Dat kan toch niet! Dan zou G-d zich vergist hebben en dus niet volmaakt zijn. Dat zou het tegengestelde zijn van de definitie van G-d.

De wereld is zo gemaakt dat Torah en Mitswot (de geboden) mogelijk zijn. Niet allen zijn ze mogelijk, zo is de wereld gemaakt. Het materiële faciliteert onze relatie met G-d! Hoe zit het dan met alle moeilijkheden, onmogelijkheden en struikelblokken?

Ik ga mijn baan kwijtraken als ik niet kom opdagen. Ik word arm als ik kosher ga eten en een mezoeza voor al mijn deuren zou aanschaffen. Werkelijk, denk je dat echt?

Probeer het maar en je zult zien dat op het moment dat je standvastig besluit en uitvoert wat G-d je opgedragen heeft, dat alle belemmeringen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Gelijk het Joodse volk dat bij de rode zee stond met een leger van boze Egyptenaren achter zich aan. Ze konden werkelijk geen kant op, maar toch zijn ze voorwaarts gegaan en toen moest G-d de zee wel voor ze splitsen.

Wil jij ook zeeën van problemen zien verdwijnen? Doe wat je moet doen.
Kijk in de Torah. Durf voorwaarts te gaan.
Laat de wereld jou niet tegenhouden, want de wereld is gemaakt om mee te werken.

Doorzetten

Maar inderdaad, het gebeurt niet vanzelf. En weet je waarom? Omdat er bij elke verandering ook altijd tegenstand optreedt.
Kijk maar wat er gebeurt als je water probeert te koken. Razendsnel rijst de temperatuur tot dat het bijna kookt en het in stoom gaat veranderen. Dan treedt de tegenwerking op, en de laatste graden, die duren het langst. Het is alsof het water zegt ‘nee, ik wil niet veranderen, ik wil geen stoom zijn’.

De tegenstand is het hoogst en de wrijving het sterkst wanneer er een verandering gaat plaatsvinden. Zo ook voelen wij altijd wrijving en tegenslag op het moment dat een nieuwe weg wordt ingeslagen.

Wanneer wij de materie op een hoger niveau willen brengen lijkt er van alles niet te kunnen. Dat is echt alleen maar een illusie. Het is dé uitdaging om te kijken of we door zullen zetten en de materie ons niet in de weg laten staan.

Dit is de les van Bereeshiet, het hoofd, de kerncentrale. Bereeshiet is een kern van energie welke wij gedurende het hele jaar nodig hebben en zullen gaan gebruiken; de wetenschap dat G-d De wereld creëert en dat er niets in deze wereld kan bestaan dat in de weg zou kunnen zitten van G-d’s wil.

Shabbat Shalom!

Bracha Heintz

Gebaseerd op verhandelingen van de Lubavitcher Rebbe Menachem Mendel Schneerson.
Tekst: Bracha Heintz | Opmaak: Rianne Meijer
Beeld: Afbeelding van de zes dagen van de schepping, gemaakt door Daphna op Joodse les bij Bracha.

> Download hier de PDF van dit artikel

Aankondiging Chanoeka!
Zondag 2 december 2018, 17:00 uur
Groot Chanoeka Feest in Utrecht
Met Burgemeester, Rabbijn en Marc de Hond


Help jij mee om de continuïteit van deze artikelen te waarborgen?
Sponsor ons en steun daarmee ook onze verdere activiteiten!
Doneer via www.chabadutrecht.nl.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Please follow and like us:

2 Replies to “Bereeshiet | Bron van energie voor het hele jaar – ook bij tegenslag”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Betekenis Chanoeka: 🔥eeuwenlange brandstof🔥

Chanoeka laat zien dat het Joodse vlammetje nooit eindigt! Met dat ene vlammetje steken we andere vlammetjes aan en zo groeit het licht gestaag tot dat de hele wereld beter kan zien! Lees meer…

 

Loofhuttenfeest in de Soeka

Rabbijn Heintz geeft uitleg over de vier soorten arba’a miniem in de Soeka, de loofhut.
Bekijk het fotoboek.

Even voorstellen

Samen al meer dan 30 jaar in Utrecht aan het werk: rabbijn & rebbeztin Heintz! Lees meer..