Chajee Sara | Israël onder vuur

Chajee Sara | Israël onder vuur

Ons antwoord aan moordenaars en vijanden van het Jodendom is: léven. De parasha van deze week, Chajee Sara, geeft een bijzondere boodschap: hoe je er voor kunt zorgen dat jouw daden lang nadat je er niet meer zult zijn voort zullen blijven leven.

Download hier een printversie van dit artikel (PDF)

Chajee Sara betekent ‘het leven van Sara’. Eigenaardig, want de eerste gebeurtenis die in de parasha van deze week beschreven wordt is dat Sara overlijdt. Waarom wordt dit deel van de Torah dan het leven van Sara genoemd? En waaraan is zij eigenlijk overleden?

Dit is wat er gebeurde: Avraham was niet thuis. Hij was weg, hij ging ‘s ochtends vroeg al op stap met hun zoon Yitschak en twee begeleiders. Toen Sara erachter kwam wat het doel van deze vroege ochtendwandeling was, namelijk het opofferen van haar zoon Yitschak, ja, toen had ze het niet meer. Dat was haar te veel. Zij is van de schrik overleden. Uiteindelijk werd het offeren van Yitschak door een engel tegengehouden, maar toen vader en zoon thuiskwamen moesten ze Mama begraven.

Speciale vrouw

Sara was een hele speciale vrouw. Ze heeft 127 jaar geleefd en haar dagen gevuld met zaken die eeuwige waarde hadden. Zo brandden haar sjabbatkaarsen de hele week door. Het brood dat ze bakte was gezegend omdat zij er challa van nam; het bleef de hele week vers. Tenslotte was G-d’s aanwezigheid merkbaar in haar tent. Deze drie wonderen stopten bij haar overlijden en kwamen terug toen haar schoondochter Rivkah de tent binnen kwam.

Drie wonderen die overeenkomen met de drie speciale mitswot, geboden, waar Joodse vrouwen zich tot de dag van vandaag in specialiseren:

  1. Het aansteken van Sjabbat kaarsen vrijdag avond.
  2. Het kosjere bakken en koken, o.a. challa.
  3. Het maandelijkse gebruik van het mikwe, het ritueel bad waar Joodse vrouwen zich maandelijks in onderdompelen.

Wanneer je als mens in je leven zaken opbouwt en situaties in werking zet die ook na je dood zullen voortleven, dan kunnen we rustig stellen dat de dood niet een eindpunt is, maar een overgang naar een nieuwe levensfase. Vandaar dat de Torah het overlijden van Sara beschrijft als haar leven, Chajee Sara is de naam van de Parasha, het leven van Sara.

Toen Sara nog leefde was het effect van haar daden begrensd, omdat ze maar op één plek tegelijk kon zijn. Haar lichaam beperkte haar invloed. Na de dood verdween deze beperking. Al haar krachten konden vanaf toen onbelemmerd verspreiden.

Sara is onze aartsmoeder. Wij zijn haar erfgenamen. Wij ook hebben het voorrecht om ons bezig te houden met zaken die niet alleen in het hier en nu van belang zijn, maar die eeuwig effect hebben.

Erfgoed

Sara heeft de emancipatie reeds 4000 jaar geleden ingezet. Wanneer een Joodse vrouw Sjabbatkaarsen aansteekt, een kosjere maaltijd voorbereidt of aan haar huwelijksleven een extra dimensie geeft, dan verbindt zij zich met Sara. Daarmee geeft ze het joodse erfgoed door aan de komende generatie. Ze maakt van zichzelf een schakel in een onafgebroken ketting. Ze verenigt het verleden met het heden en de toekomst en ze maakt zichzelf door haar daden onverwoestbaar en eeuwig levend.

Keer op keer is bewezen dat de joodse vrouw het schakelpunt is van onze geschiedenis. Zij is diegene die bepaalt of haar kinderen joods zijn. Zij is diegene die het mikwe gebruikt, nog vóór de conceptie. Daarmee begint ze al met de opvoeding van haar kind dat misschien geboren zal worden. Zij zal tijdens haar zwangerschap, door zelf kosjer te eten, joodse, spiritueel geschikte cellen aanmaken in haar ongeboren kind. Vanaf de geboorte is het meestal de moeder die het grootste deel van de opvoeding op zich neemt, zeker in de jongste jaren van het kind waarin het het meeste alle invloeden om zich heen, opneemt.

Door Joodse genen op te bouwen heeft zij al in haar nazaat geïnvesteerd. Haar consumptie van kosjer voedsel, haar onderdompeling in het ritueel bad en haar sjabbatrust hebben haar nog ongeboren kind geïnjecteerd met een extra spirituele kracht.

De Joodse vrouw bepaalt ook de sfeer in huis. Door vrijdag avond sjabbatkaarsen aan te steken creëert zij een bepaalde sfeer; ze zegt hiermee eigenlijk: ‘Stop en niet verder.’ Even alles uitschakelen en bijkomen. We nemen één dag vrij wat de lichamelijke creativiteit betreft. De situatie waarin alles zich bevindt laten we even zoals die is. De digitale wereld is dan een heel etmaal uitgeschakeld. Wat een rust en ontspanning!

Ze geeft hiermee aan dat de buitenwereld alleenmaar welkom is wanneer zij dat zelf bepaalt. Door de week wel, op Shabbat niet. Hierdoor laat ze zien dat zij grip heeft op de buitenwereld en niet andersom. Deze discipline helpt haar om zichzelf en eventueel haar gezin waar nodig is te beschermen, ook door de week. Niets mag de innerlijke rust in haar leven verstoren. Haar shabbatkaarsen blijven als het ware ook nog gedurende de week licht werpen op alle wereldlijke zaken zodat zij een bewuste keus kan maken wat wel en wat niet welkom is.

Eeuwige daad

Haar kaarsen geven het signaal af dat het tijd is voor spirituele creativiteit. Sjabbat is dé dag om met familie en vrienden op een hoger niveau te opereren. De sjabbatkaarsen die de Joodse vrouw aansteekt geven duidelijke signalen af die ongemerkt naar de volgende generatie overgebracht worden. Deze levenskracht zal in haar kinderen en kleinkinderen voortbestaan, ook lang nadat zij zelf niet meer in deze wereld is.

Of ze nu 4000 jaar geleden leefde of in de 21ste eeuw of ergens daar tussenin: zij bepaalt met haar eeuwige spirituele injectie in het dagelijkse leven wat de volgende generatie mee gaat nemen.

Volgende keer, voordat je iets onderneemt kun je je afvragen of dit na 120 jaar nog noemenswaardig zal zijn, of je medemens er ook iets mee kan en of de volgende generatie het mee zal nemen. Een Sara-daad is een eeuwige daad.

Wij zijn beland in de 21ste eeuw en 4000 jaren aan traditie en overlevering zijn aan ons voorafgegaan. Wij zijn de onderste schakel van deze rijke eeuwenlange ketting. Wat een verantwoordelijkheid! Wat een voorrecht! Onze voorouders hebben zonder onderbreking de traditie jaar in jaar uit, van generatie tot generatie doorgegeven. Vaak hebben zij zelfs hun leven moeten opofferen om ervoor te zorgen dat de aaneengeschakelde ketting niet doorbroken zou worden. Nu is het onze beurt. Een zeer bijzondere opdracht rust op onze schouders.

Wij zorgen ervoor dat deze ketting onafgebroken doorgaat. Ik ben mij er zeer bewust van dat ik de schakel ben naar de volgende generatie. Het hangt van mij persoonlijk af of mijn kinderen of leerlingen het Jodendom in zich mee gaan dragen en het op hun beurt door zullen geven. Elke mitswa die ik doe, elke kosjere hap die ik in mijn mond steek en elke Torah les die ik absorbeer, versterkt deze schakel.

Het is tevens een collectieve verantwoordelijkheid van het hele joodse volk naar de volgende generatie toe, waarin niet alleen ouders maar elk individu invloed heeft op de mensen om zich heen. Elke mitswa, goede daad die een mens uitvoert voegt kracht en bescherming toe niet alleen aan zichzelf, maar voor het hele Joodse volk. Hij verbindt zich daardoor met alle voorafgaande generaties waarvan hij de traditie heeft ontvangen en met de komende geslachten aan wie hij het doorgeeft.Wat een eer en voorrecht is het om deze cruciale schakel te mogen zijn.

Israël onder vuur

Dames en heren, we zijn afgelopen weken weer eens zwaar getroffen. In Nederland klagen we over alle regen die uit de hemel komt vallen; in Israël regent het raketten. In vele steden in het zuiden van Israël hebben de burgers 10 seconden om naar een schuilkelder te gaan. In het midden van je slaap heb je dus 10 seconden om je kinderen, je opa of je oom in een rolstoel wakker te maken en te rennen. Als je op straat loopt, kijk je constant om je heen waar de dichtstbijzijnde schuilkelder is. Hoe moet je douchen? En waar schuil je midden op de snelweg? Om de zo veel maanden begint het weer.

Klik op de foto voor het verhaal

Wat een ijzeren zenuwen moet een mens hebben om dit te overleven. Kinderen, peuters en kleuters zijn getraind om hun speelgoed abrupt te laten vallen en te rennen. Hun oren zijn overdag en in hun slaap constant gespitst op een mogelijk alarm! Ondertussen is al een hele generatie onder raketaanvallen opgegroeid. Maar Israël laat zich niet kisten. Ze willen ons vermoorden, maar ons antwoord op de dood is leven. Vorige week zijn er weer tal van Joodse baby’s geboren. De ziekenhuizen en verloskamers worden onder aanval tijdelijk naar speciaal daarvoor ingerichte kelders geëvacueerd. Maar geboren zijn ze, onder het toeziend oog van artsen en verpleegsters met als achtergrondgeluid sirenes en vallende bommen.

Vastberaden

We blijven vastberaden. Onze respons op de dood is Chajee Sara, het leven van Sara. Wij worden aangevallen wegens ons Jodendom en ons antwoord is dat wij niet alleen doorgaan met leven, maar we voegen zelfs leven toe. Wij blazen nieuw leven in ons erfgoed en de zaadjes komen onderin de aarde, in schuilkelders tot leven.

Niet alleen in een schuilkelder in Ashkelon wordt er geleefd. Iedereen waar hij zich ook in de wereld bevindt kan tegen deze walgelijke wreedheid en deze afschuwelijke duisternis vechten door een nieuwe goede daad op zich te nemen. Plaats bijvoorbeeld een nieuwe mezoeza op je deur om jezelf te beschermen. Of laat de mezoeza die jij al hebt controleren of deze nog kosjer is.

Reageer op deze haatvolle daad door extra aardig te zijn voor iemand die je misschien niet of amper kent. Maak de eerste stap om een relatie te herstellen met een kennis of familielid. Bel eens een bejaarde of zieke op om hallo te zeggen of geef wat geld aan de armen of aan een joodse school of organisatie.

Geef aan Chabad Utrecht. Ik garandeer je dat jouw geld gebruikt wordt voor joods leven en overleven. Voor het toevoegen van Torah en Mitswot, voor het vechten tegen assimilatie, met behulp van educatie, lessen en artikelen. Vereeuwig jouw inkomsten door ze te delen. Zo dragen wij individueel en collectief bij aan ons onverwoestbare erfgoed.

Laten we G-d vragen om Israël en het Joodse volk te beschermen.

Dat is ons antwoord aan de tegenstanders van het leven en aan de vijanden van het Jodendom.

Ik wens jullie allemaal een speciale Sjabbat toe. Een Sjabbat vol met vrolijkheid, rust en inspiratie. Een Sjabbat waarop we G-d gaan vragen en eisen dat er geen tranen meer zullen vallen en dat Mashiach zal komen, zodat de ketting eindelijk haar doel zal hebben bereikt.

Sjabbat shalom,

Bracha Heintz
www.chabadutrecht.nl

Lees hier het verhaal over de foto boven dit artikel. Afbeelding is een printscreen van het Facebookbericht op een computer.

Chanoeka Feest Utrecht
Zondag 22 dec 2019
Mariaplaats Utrecht
17:00 tot 18:00 uur
Vanaf 16:30: vuurshow, live muziek, kinderactiviteiten en kraampjes met lekkernijen en Judaica
www.chanoeka.info


Helpt u mee om de continuïteit van deze artikelen te waarborgen? Door te sponsoren word je een actieve partner en steun je ook verdere activiteiten! Doneren kan hier op chabadutrecht.nl/doneren.

Beeld: chabad.org

Met dank aan Sonja Tamam en Rianne Meijer voor hun hulp bij het bewerken van dit artikel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Even voorstellen

Samen al meer dan 30 jaar in Utrecht aan het werk: rabbijn & rebbeztin Heintz! Lees meer..

🌿 Soekot in Utrecht

Vrienden Joods Utrecht

Ook Hebreeuws leren?

Poerim 2019 Utrecht 🤹‍♂