Balak | Duisternis bestaat niet
Elk mens heeft de kracht om het slechte in hem, zijn eigen duisternis, te veranderen naar licht. Immers bestaat er geen duisternis aangezien duisternis alleen het ontbreken van licht is.
Ter nagedachtenis aan Levi Yitschok ben Aryeh Leib hakohen
Download hier de printversie van dit artikel (PDF)
De parasha van deze week heet Balak. Wie was Balak? Hij was een heel slecht mens, een Moabitische koning die het Joodse volk zo haatte dat hij de profeet Bilam in dienst nam om het Joodse volk te vervloeken. Immers wist Balak dat het geen zin had om oorlog tegen het Joodse volk te voeren aangezien het overduidelijk was dat G-d hen beschermde.
De enige mogelijke strategie was om het Joodse volk spiritueel, d.m.v. een vloek, aan te vallen. Zo zouden zij zeker G-ds bescherming verliezen. Vandaar dat de slechte profeet Bilam eraan te pas moest komen.
Men kan zich afvragen waarom een hele parasha, in de heilige Torah, naar de slechte koning Balak vernoemd wordt. Welke lering kunnen we trekken uit deze vreselijke naamgeving?
Weten jullie wie de kleindochter van Balak was? Het was de beroemde Ruth die Joods was geworden. Ruth was de overgrootmoeder van Koning David waar uiteindelijk Mashiach van af zal stammen! En dit is de boodschap van een hele parasha die Balak heet: dat de mogelijkheid en kracht bestaat om zelfs het allerslechtste naar het goede te keren; dat er van een vreselijke koning, die zelfs iemand ingehuurd had om het Joodse volk te vervloeken, een koning zou afstammen die het Joodse volk zou gaan redden. Dit was Koning David die Israels vijanden versloeg en voorbereidingen trof om de eerste Tempel in Jeruzalem te bouwen.
Later zal een afstammeling van David de Mashiach zijn, een Joodse koning die op zijn beurt het Joodse volk weer zal redden. Hij is diegene die uiteindelijk het hele Joodse volk terug zal brengen naar Israel, de derde Tempel zal herbouwen en ervoor zal zorgen dat er vrede op aarde zal zijn.
Als wij in ons leven struikelen en de meest desastreuze handelingen hebben verricht, die tegen G-ds wil in gaan en tegen alle fatsoen en morele waarden zijn, moeten we weten dat er altijd en overal een mogelijkheid is om het tij te keren. In ons leven heeft Hashem een ingebouwde, onverwoestbare chip geplaatst die teshoeva heet. תשובה wordt vertaald met inkeer, maar je kunt het woord in tweeën delen: תשוב en ‘ה. En dan betekent het ‘ga terug naar Hashem’.
Onze ziel is dat stukje van Hashem dat we allemaal in ons hebben en waar we terug naar toe kunnen gaan. Het is heel dichtbij ons en zelfs in ons midden. En net zomin als je Hashem kan vernietigen, zo ook is onze ziel onverwoestbaar. Het is dat stukje van Hashem dat diep in ons blijft fluisteren: “Kom terug, kom terug!”
Elk mens heeft de kracht om het slechte in hem, zijn duisternis, te veranderen naar licht. Immers bestaat er geen duisternis aangezien duisternis alleen maar het ontbreken van licht is.
Zullen we samen het licht aansteken?
Shabbat Shalom!
Bracha Heintz
Geïnspireerd op lessen van Rav YY Jacobson. Vragen, feedback en commentaar is welkom!
Speciale dank voor de opmaak en correcties van Rianne Meyer, Sonja Tamam en Devorah vd Heiden.
Klik hier om wekelijks per WhatsApp een artikel te ontvangen!
Help mee om de continuïteit van deze artikelen te waarborgen. Door te sponsoren word je een actieve partner en steun je ook verdere activiteiten! Doneren kan hier op chabadutrecht.nl/doneren.
Beeld: chabad.org